©2019 Dílna 461 ǀ Lenka's Connection

Pohybová metoda Pilates klade prvotně značný důraz na střed těla – core. Díky tomuto cvičení se výrazně zlepšuje síla, svalová vytrvalost, pružnost, ale také rovnováha a správné držení těla.
Podobně jako u jógy dochází k propojení těla a mysli. Jistě vás potěší, že pravidelné cvičení Pilates přispívá k hubnutí, k pevnému a štíhlému svalstvu, správnému držení těla a celkové vyrovnanosti.

 

Dílna 461 má ve svém týmu instruktory, jenž následují korektně zásadní principy, s nimiž se při technice Pilates pracuje. Jedná se o následujících šest zásad:

Koncentrace

Stejně jako každý jednotlivý cvik je podstatné se intenzivně zaměřit na jeho provedení. Raději cvičit pomaleji a korektně, než provést pohyb nesprávně. Soustředěním pozornosti na cvik dochází  k bytí v přítomném okamžiku, a tím ke spojení mysli a těla. Lépe si pak uvědomujete své tělo a po cvičení se dostaví svěží a uvolněný pocit. ​

Dýchání

Asi se všichni shodneme, že správné dýchání je základ. Jen tak naše tělo obdrží dostatečný přísun kyslíku nezbytný pro všechny naše orgány. Metoda Pilates posiluje plíce i svaly. Díky vědomému dýchání se uklidňuje a harmonizuje tělo i mysl.

Střed těla

Naše tělo kontrolujeme z jeho stabilního středu. Středu trupu říkal Joseph Pilates "Power House", jelikož je z něj všechna energie pro cvičení odvozena. Když věnujete dostatečnou pozornost středu vašeho těla, napomůžete ostatním svalům k jejich účinnějšímu rozvíjení. Silný a stabilní střed těla potřebujeme pro jeho správné držení i jako prevenci proti bolesti zad.

Kontrola

Důležité je provádět každý pohyb vědomě, každý cvik se trénuje s bezpečnou kontrolou svalů. Bez pozornosti nezůstane žádná část těla, čímž si cvičenec zároveň stanovuje svoje meze, které by neměl překračovat.

Přesnost

Precizní provedení každého cviku je nutné k dosažení maximálního přínosu. Proto pozorně naslouchejte vedení a instrukcím vašeho lektora. Raději méně cviků, než jejich nedbalé provádění. Zde opravdu platí, kvalita raději než kvantita.

Plynulost

Cvičení Pilates se nese v duchu uvolněnosti, laskavosti a provádí se jemně a plynule. Pohyb je tedy nepřetržitý a elegantní, čímž vám dodává díky tomuto principu na vytrvalosti a síle. Zlepšujete tak i způsob pohybu v běžném životě.

Historie
 

Pilates není žádnou módní záležitostí, naopak – slaví stoleté výročí.

Za vznikem tohoto efektivního fitness systému stojí Joseph Hubertus Pilates, který se narodil v roce 1883 blízko Düsseldorfu do rodiny gymnasty a neuropatoložky. To nejspíš přispělo k Josephovo životnímu stylu.
 

Joseph byl bohužel velice nemocné dítě, trpěl astmatem, revmatickými horečkami a rachitidou. Inspirací se mu stala řecká filozofie a ideál propojení těla, mysli a ducha. Nevzdal se a začal se vzdělávat v anatomii, gymnastice, bojových uměních, józe. Tvrdě na sobě pracoval, boxoval, lyžoval a potápěl se. Věřil, že moderní životní styl, špatný postoj a nedostatečné dýchání jsou příčinami slabého zdraví.
 

Pilates opravdu neměl nudný život. Před 1. Světovou válkou cestoval po Anglii s cirkusem jako profesionální boxer a dokonce učil sebeobraně členy slavného Scotland Yardu. Avšak po vypuknutí války se v Anglii najednou stal nepřítelem a skončil na Isle of Man v internačním táboře.

Zdravotní stav zraněných vojáků byl špatný, ale Joseph se nechtěl spokojit s myšlenkou, že by se jejich kondice nemohla zlepšit. Z postelí odebral pružiny a připevnil je k jejich konstrukci a začal experimentovat s odporem k získání svalové síly a flexibility, aniž by zatěžoval klouby.
 

Jednalo se prvního předchůdce stroje, který je dnes známý pod názvem Reformer.
 

Pilates se po válce navrátil do rodného Německa a pokračoval několik let v trénování policistů a cvičení tanečníků. V 1925 se rozhodl odjet do USA a po cestě na lodi potkal svou osudovou ženu Claru. Společně si otevřeli první pohybové studio na Manhattanu, jenž se stalo hitem, obzvláště mezi tanečníky.

V průběhu let doplnil „Joe“, jak se mu začalo v Americe říkat, svoji metodu o několik dalších přístrojů, které nazýval aparáty. Všechny byly navrženy tak, aby pomohly k protahování, narovnání a posílení těla.

Svojí metodu Pilates začal předávat svým nadaným žákům.  Dnes najdete studia se specializací na toto cvičení po celém světě a nyní také v Hostivici.

"Především se naučte správně dýchat." - Joseph Pilates

PILATES